Wat we doen

MISSIE

De missie van BEA is het vertegenwoordigen, promoten en adviseren van de film-, video-, muziek- en game-industrieën.
— Pieter Swaelens - General Manager BEA
 
lloyd-dirks-74271-unsplash.jpg

vertegenwoordigen

Wij zijn de stem van de entertainmentindustrie.

Het is onze plicht om de belangen van onze leden te steunen en te beschermen. Wij bieden een uniek en neutraal platform voor samenwerking en communicatie tussen de belangrijkste spelers in de entertainmentindustrie. Daarnaast vertegenwoordigen wij de stem van de industrie en bieden wij lobbying-mogelijkheden bij de overheid, de adviesorganen en de beroepsverenigingen.

 
alexandre-st-louis-266729-unsplash.jpg

Adviseren

Wij zijn een bron van betrouwbare informatie en expertise.

Ons uiteindelijke doel is om kennis en expertise te delen met onze leden en een bron van betrouwbare informatie te zijn over de entertainmentmarkt en de entertainmentindustrie. Wij geven advies aan onze leden op verschillende gebieden, waaronder juridische ondersteuning, brancheverslagen, marktrapportages en meer.

Tot slot nemen we diverse initiatieven om de industrie en haar consumenten verder te steunen.

 
fabian-albert-570176-unsplash.jpg

Promoten

Wij beschermen de rechten en eigendommen van onze leden.

Tot onze opdrachten behoren met name de bescherming en handhaving van de auteursrechten en aanverwante rechten van de leden en van de personen of entiteiten die door de leden worden vertegenwoordigd. In deze context hebben wij talrijke acties (inclusief rechtszaken voor de rechtbank) opgestart en gevoerd om elke vorm van piraterij te bestrijden die schadelijk is voor onze leden en voor de personen of entiteiten die door onze leden worden vertegenwoordigd, d.w.z. elke vorm van ongeoorloofd gebruik van films, tv-series, muziekopnames en videospelletjes. Wij voeren campagne om mensen te informeren over de gevaren en risico's van illegaal downloaden en de impact ervan op de industrie. Ten slotte bevorderen wij het gebruik van eerlijk en legaal entertainment.

 

InitiatievEN

Gelieve hieronder enkele voorbeelden terug te vinden van onze recente initiatieven.

 
BEA-rgb_MUSIC_300dpi.jpeg
 
RSDdesignvoorwebsite.png

pers conferentie & website campagne

Record Store Day Belgium (RSD Belgium) en BEA Music bundelen hun krachten om het internationale concept van 'Record Store Day' in Vlaanderen te ontwikkelen. Deze Belgische editie, op 13 april 2019, krijgt voor het eerst een officiële ambassadeur, namelijk Jimmy Dewit aka DJ Bobby Ewing van Discobar Galaxie. Daarnaast wordt 'RSD Belgium' 2019 in stijl gevierd met een exclusieve 7-inch release in ware Belpopstijl. Ter ere van deze Belgische editie en de cultuur van de onafhankelijke platenzaak Jimmy Dewit organiseert op 13 april een concert tournee!

 

 
ABDF-VFDB_rgb_300dpi.jpg
 
bigscreenawardswebsite2.png

Prijsuitreiking

Elk jaar wordt de uitreiking van de Belgian Big Screen Awards georganiseerd en gepresenteerd door ABDF/VFDB samen met Cinedata en FCB om het succes van films in de Belgische bioscopen te vieren.

De winnaars van dit jaar waren tweeledig: "The Indestructibles 2" van Disney ontving de prijs voor de meest bezochte film in 2018 en "Patser" van Kinepolis Film Distribution ontving de prijs voor de meest bezochte Belgische film in 2018.


 
BEA-RGB_INTERACTIVE_300dpi.jpg
 
DesignSHSWebsite.png

Website campagne

Videogames kunnen een raadsel zijn voor bepaalde ouders. BEA heeft de krachten gebundeld met onder andere FLEGA, PEGI en ISFE om een alles-in-een website te maken die alle ouders in de wereld van de videogames leidt. Speelhetslim.be en Jouezmalin.be bieden tips & tricks over verstandig en veilig spelgedrag en helpen ouders om de privacy van hun kind online te beschermen. Bovendien leert het ouders waarom ze mee kunnen spelen en waarom spellen veel leerzamer zijn dan ze misschien denken. Breng je spelkennis naar een hoger niveau met Speelhetslim.be en Jouezmalin.be!


 
BEA_rgb_300dpi.jpg
 
designpiratesubswebsite.png

Campagne tegen piraterij

In samenwerking met TBWA België heeft BEA een bewustmakingscampagne gelanceerd om illegaal downloaden tegen te gaan. Tijdens de kerstvakantie hebben we verschillende illegale ondertitels geupload voor tv-reeksen en blockbusters. De impact van de campagne? Dankzij de campagne hebben de 4 grootste Belgische internetproviders beloofd om 420 piratenwebsites te blokkeren.

 

Binnenkort meer.....